یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاوران رییس‌جمهور آمریکا انتظار دارند پس از ورود گوردون براون به دفتر نخست وزیری انگلیس، سیاست عراق لندن دچار یک چرخش شود.

نشریه اینترنتی «راینیشه پست» از لندن نوشت، محافل نزدیک به دولت آمریکا گفتند کمیته مشاوران جورج بوش به وی گفته اند، براون ظرف 100 روز اول نخست وزیری اش خروج نیروهای انگلیسی را از عراق اعلام خواهد کرد.

اکنون مشاوران بوش به وی درباره راهبرد آینده آمریکا پس از خروج انگلیس از عراق مشورت می دهند. تاکنون انگلیس به رهبری تونی بلر نزدیک ترین متحد آمریکا در جنگ عراق محسوب می شد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، درباره براون گفت: ما نمی دانیم که آیا او زمانی که به وی نیاز خواهیم داشت، کنارمان می ماند یا خیر. ما فکر می کنیم که جایگاه آمریکا بدین ترتیب به طور واضح تضعیف خواهد شد. تلقی آمریکا این است که وی از نظر رهبری سیاسی بسیار ضعیف تر از بلر است. این نگرانی بر واشنگتن حاکم است که وی به اندازه فعلی متحدی قوی برای مان نباشد.

با این حال محافل نزدیک به براون بر خلاف این اظهارات می گویند: این گونه هراس ها بی پایه اند. براون یک فرآتلانتیک گرای قاطع است که قصد تقویت و تعمیق روابط با آمریکا را دارد.
پیش از این، بلر در دیداری غیرمنتظره از عراق گفت بود که شک ندارد «انگلیس در حمایت از مسئله عراق تغییر موضع نخواهد داد.»

وی گفت حتی زمانی که از دفتر نخست وزیری برود، اطمینان دارد «این حمایت ادامه خواهد یافت.» بلر قصد دارد 27 ژوئیه پس از یک دهه نخست وزیری از این سمت کناره گیری کند. براون، وزیر خزانه داری کنونی تنها نامزد جانشینی وی است.

انگلیس پس از آمریکا با 7100 سرباز دومین نیروی زمینی بزرگ را در عراق دارد. با این حال شمار این نیروها قرار است در طول سال جاری میلادی به 5500 تن کاهش یابد.

کد خبر 22504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز